torticollis

nu kommer förmodligen alla jag känner skratta åt mig.. alla dom vet att jag är en stor googlare :p
googlar allt.
kan inte rå för det..
men nu är jag faktiskt lite orolig!

när Agaton föddes var han lite tillplattadvänstersida av huvudet.
ingen fara sa dom, men att vi ska försöka ha han liggandes på andra sidan.
hans öron ser helt olika ut.
inge fara säger dom, det kommer rätta till sig.
han vägrar ligga på andra sidan, samt gallskriker om jag lägger han på mage, vilket gjort att han blivit ännu mer plattvänstersida.
ingen fara säger dom.
han är inte ett dugg stadig i huvudet.
ingen fara säger dom.
visst, han är knappt 3 månader men borde väl vara liiite stadig iaf?

förut tänkte jag inte så mycket på det men nu när jag börjat ha han lite mer sittandes i mitt knä ist då han inte vill ligga på mage och jag vill avlasta hans huvud så har han ändå huvudet bara åt vänster, och han suger baravänster hand/tumme?!
inte bara jag och Mattias som märkt detta, utan även andra.

så nu var jag tvungen googla och det verkar vara ganska vanligt men det finns något som heter torticollis och det verkar inte alls speciellt bra.
där står att man borde få en remiss och kolla upp det så fort som möjligt och få hjälp eftersom huvudet för alltid kan bli snett.
står även att om dom bara kollar åt ett håll och bara använder en hand kan dom "glömma borta" den andra sidan och bli försvagad i den sidan dom inte använder och då få problem med motoriken senare.
kan vara därför han är så ostadig i huvudet??

någon som haft samma problem med sin bebis???


Kommentarer
Postat av: Inger

Men lilla gumman, inte ska du väl behöva gå och oroa dig att det är nå fel på Agis, fråga på BVC nästa gång du ska dit

Kramar Gammelfarmor

2012-04-15 @ 19:07:45
Postat av: Anonym

Våran son var en månad när han kunde hålla upp huvudet själv och satt vid 4 månader, det var normalt enligt våran BVC sköterska, så ni borde be om en riktig undersökning så det inte är något! Lillkillen var också plattare på ena sidan men detta försvann efter två veckor.. Hoppas det inte är något allvarligt :)

2012-04-15 @ 19:57:40
Postat av: malin

Man blir alltid uppskrämd av att googla. Det är nog inget farligt ska du se, har dock aldrig hört talas om det :) Men rådgör med dem på bvc och förklara det du läst och hoppas på att få lite hjälp och tips utav dem. Antar att du redan rådgjort med dom, men det är bara höra efter igen så ni slipper vara orolig ;) Hoppas han börjar använda lite av höger sida snart med ;)

2012-04-15 @ 20:33:27
URL: http://maliiinjonsson.blogg.se/
Postat av: Malin

Liam var inte stadig i huvudet förän han var 6 månader, han var verkligen jätteseg med det, och Linus var jättesnabb. Det kommer nog snart ska du se ! :)

2012-04-15 @ 20:34:31
URL: http://maliiinjonsson.blogg.se/
Postat av: malin

Ja men precis :)

Att han var sen med att vara stabil i huvudet var inget dom påpekade om, det är så himla olika. Dom sa att jag skulle låta han ligga mer på mage så han fick träna huvudet lite, men han var så grinig så fort jag la honom på magen. En dag så bara lyfte han upp huvudet och efter det fortsatte det och han blev mycket stabilare.



Intervjun gick helt okej, får se vad de säger till veckan, de skulle återkomma. Hoppas hellre på ett sommarjobb här en ett extrajobb i söderhamn, jobbigt att pendla ! :)

2012-04-16 @ 07:53:26
URL: http://maliiinjonsson.blogg.se/
Postat av: amanda

Inga Lena har jag :) och det gick jättebra idag.. :)

2012-04-17 @ 12:39:54
URL: http://amandag.bloggplatsen.se
Postat av: Frida

Tror inte att du behöver vara orolig, men förstår att du blir det. Det har man själv varit några gånger.. Men säg det till din bvc-sköterska då? Att du har hört talas om torticollis och funderar om det eventuellt kan vara det och att du skulle vilja kolla upp det. Dom borde ju inte totalsåga en orolig förälder. Men försök att inte oroa dig :)

2012-04-17 @ 20:32:44
URL: http://fridafransson.blogg.se/
Postat av: malin

Det låter bra det :)

Har sökt en massa sommarjobb, bland annat på posten och inom resursen. Kanske inga höjdarjobb men jag skulle verkligen behöva ett jobb i sommar. Tror jag sökt 10 sommarjobb så jag hoppas verkligen på att något ställe hör av sig.

Arbetsintervjun jag var på var för mcdonalds, haha :) Bara extra jobb men jag tror faktiskt inte jag får det ;p

2012-04-17 @ 21:03:12
URL: http://maliiinjonsson.blogg.se/
Postat av: amanda

Haha, det går faktiskt jättebra.. det var ett helvete dom 2 första veckorna, med humöret & abstinensen osv.. DÅ var det jäkligt synd om Magnus faktiskt utan att överdriva! Men nu går det jättebra..



Illamåendet är lika.. spyr varje dag.. spydde alldeles nyss tex, hade precis ätit en matlåda efter jobbet, fick behålla maten i max 3 minuter.. inte hjälpte det att kattfan satte sig i kattlådan som står bredvid toan och sket heller! hahaha!!! :D



Hur mår du då? :) <3 jag läste om er i tidningen idag, lite efter.. men vilken fin bild det var!

2012-04-18 @ 21:28:01
URL: http://amandag.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0